W zdrowym ciele zdrowy duch – czyli jak w Tarnowie dbać o sprawność fizyczną

Zdrowie to nie tylko odpowiednia dieta, ale też aktywność fizyczna. Uprawianie sportu obniża stres, poprawia samopoczucie i wzmacnia naszą odporność. Dzięki ćwiczeniom mamy lepszą kondycję i przedłużamy z wiekiem naszą sprawność na długie lata. Poniżej przedstawiamy sposoby na aktywne spędzanie czasu na terenie Tarnowa, które pomogą utrzymać formę również w okresie zimy i zachęcą do ruchu.

1. Park wodny TOSiR, ul. Piłsudskiego 30.

źródło: www.tosir.com.pl

Najpopularniejsza pływalnia w naszym mieście. Oprócz basenów zawiera dwie wanny z masażem wodnymi brodzik dla małych dzieci. Basen w części rekreacyjnej przepełniony jest licznymi atrakcjami, tj.: gejzery, zatoka bąbelkowa czy sztuczna rzeka oraz trzy różne zjeżdżalnie. To idealne miejsce, gdzie można się zrelaksować po intensywnym pływaniu w sekcji basenowej.

Pływanie to sport, który angażuje wszystkie mięśnie ciała. Kształtuje mięśnie klatki piersiowej,usprawnia cały układ oddechowy oraz redukuje napięcie mięśniowe. Ta dyscyplina sportowa jest polecana szczególnie dla osób mających problemy z kręgosłupem i nadwagą. Regularne pływanie pomaga pozbyć się cellulitu i wzmacnia odporność.Pływanie żabką rozwija mięśnie nóg,górnych partii ciała oraz karku. Pływanie grzbietem wpływa na rozwój muskulatury pleców (wzdłuż kręgosłupa), a także rozluźnia mięśnie piersiowe, ramion i karku. Kraul jest stylem pływackim,który z kolei rozwija mięśnie barkowe ramion i nóg. Natomiast styl grzbietowy jest najkorzystniejszy w zwalczaniu bólów kręgosłupa, które są spowodowane siedzącym trybem życia. Przed treningiem pływania powinno się wykonać rozgrzewkę, pobudzając w ten sposób pracę serca i krążenie krwi.

2. Sztuczne lodowisko, ul. Wojska Polskiego 14.

źródło: www.tosir.com.pl

Trwający sezon zimowy to idealny czas by wybrać się na lodowisko! Ślizgawka na ul. Wojska Polskiego została już otwarta i zachęca fanów zimowego szaleństwa do zakupienia odpowiednich łyżew lub „odgrzebania”swoich ulubionych panczenów.

Jazda na łyżwach uczy koordynacji ruchowej i doskonale dotlenia organizm. Podczas jazdy na lodzie pracują nie tylko nogi, ale również mięśnie obręczy biodrowej, ramion no i naszych rąk. Ten rodzaj sportu szczególnie korzystnie wpływa na mięśnie kręgosłupa oraz oczywiście nóg. Ta dyscyplina sportu jest tanią alternatywą, gdyż w odróżnieniu od innych sportów zimowych nie wymaga dużych nakładów finansowych, jedynie opłaty za wstęp na lodowisko i wypożyczenie łyżew. Poza tym ta aktywność pozwala na spalenie wielu kalorii, a przy okazji jest niezłą zabawą zarówno dla dzieci, jak i dorosłych.

3. Siłownie, kluby fitness (kilka naszych propozycji).

  • Xtreme Fitness, ul. Widok 29, ul. Błonie 2,
  • New Power Live, Fitness, Siłownia, ul. Marusarz 7,
  • Fitness Klub FORMA, ul. Nowy Świat 48
  • GraFit Akademia Sportu, ul. Dąbrowskiej 13,
  • Centrum Treningu, ul. Krakowska 131,
  • Hard Body-Forma, ul. Bandrowskiego 9.
źródło: www.xtremefitness.pl 

Fitness kluby i siłownie oferują zajęcia takie jak: aerobik czy treningi personalne,zajęcia w grupie o wybranej tematyce, które odbywają się w salach odpowiednio do tego przygotowanych. Na terenach niektórych placówek dostępne są również solaria, sauna oraz możliwość skorzystania z masażu. Placówki te są idealne dla tych osób, które chcą schudnąć, podnieść i usprawnić swą kondycję fizyczną oraz wyrzeźbić piękną sylwetkę. Dzięki fachowej poradzie, takie miejsce umożliwia indywidualne dostosowanie ćwiczeń do potrzeb i możliwości danej osoby. W zależności od rodzaju aktywności uwzględnia się min.: wiek, płeć, występujące schorzenia współistniejące, czy stan fizjologiczny klienta.

Aerobik to jeden z najbardziej atrakcyjnych sportów dla kobiet, gdyż angażuje niemal wszystkie partie mięśni, poprawia wydolność organizmu,a regularnie uprawiana powoduje utratę masy ciała. Trening zazwyczaj rozpoczyna się krótką, 10-minutową rozgrzewką, a kończy 10-minutowym strechingiem. Zajęcia opierają się głównie na ćwiczeniach cardio, często z użyciem różnych sprzętów np. hantli, piłek lub taśm. Całość treningu trwa zazwyczaj ok. godziny.

4. SPOKOJNA Centrum Sportów, ul. Spokojna 20C.

źródło: www.squashtarnow.pl

Na terenie ośrodka jest dostępnych 4 korty do gry w squasha, 6 kortów do badmingtona, 3 stoły do tenisa stołowego oraz kort do tenisa ziemnego. Zajęcia te wymagają od nas skupienia i dobrej koordynacji, przy czym stanowią świetną zabawę dla rodziny,przyjaciół, którzy lubią aktywnie spędzać wspólny czas.

Squash nie jest zbytnio popularnym sportem, jednak ciągle powiększa się grono jego zwolenników. Każdy zawodnik posiada rakietę, która ma służyć odbiciu piłki o ścianę w taki sposób, by uniemożliwić przeciwnikowi kolejne odbicie. Ta dyscyplina sportu bazuje na treningu typu cardio, gdyż angażuje wszystkie partie mięśni. Gra w squasha wzmacnia układ oddechowy oraz mięśnie i wpływa na ukrwienie całego organizmu. Poza tym dobrze wpływa na orientację w przestrzeni,koordynację ruchową, rozwija zwinność i elastyczność ciała. Zawodnik cały czas musi skupiać się na piłeczce, co poprawia koncentrację, a ciągły wysiłek w grze wpływa na kształtowanie się wytrzymałości fizycznej.

5. Polskie Towarzystwo Boksu TIGER, ul. Gumniska 28.

źródło: www.tiger-tarnow.pl

W siedzibie na ul. Gumniska 28 odbywają się treningi bokserskie dla dzieci i młodzieży, prowadzone przez wykwalifikowanych trenerów. Boks to sport,który wymaga dużej samodyscypliny, koncentracji oraz przestrzegania określonych zasad.

Mimo, iż boks zazwyczaj kojarzy się z użyciem przemocy i walką na ringu, to jako dyscyplina sportu niesie ze sobą wiele korzyści. Przede wszystkim uczy koncentracji, spostrzegawczości oraz poprawia ogólną kondycję fizyczną. Treningi bokserskie z wykorzystaniem różnych sprzętów mogą oddziaływać na poszczególny mięsień i całe ciało. Boks to dyscyplina, w której liczy się nie tylko dobra sprawność fizyczna, ale też zdrowy umysł. Dużą rolę odgrywa odpowiednia taktyka i wychwycenie słabości rywala.

6. ŚCIANA WSPINACZKOWA.

  • MKS Tarnovia, ul. Bandrowskiego 9,
  • TOSiR, ul. Krupnicza 8a,
źródło: portalgorski.pl

Godziny otwarcia obiektów są różne, ale można je indywidualnie dostosować do swego wolnego czasu. W MKS Tarnovia są one popołudniami w wybranych dniach tygodnia,natomiast w hali TOSIR ścianka otwarta jest przez cały dzień, siedem dni w tygodniu, a nawet święta.

Wspinaczka jest sportem wymagającym, ale niesie ze sobą wiele korzyści dla naszej fizyczności. Przede wszystkim poprawia kondycję, rzeźbi i wzmacnia mięśnie ramion, brzucha, nóg oraz klatki piersiowej. Poprawia również koordynację wzrokowo-ruchową, a do tego spala setki kalorii. Oprócz walorów dla zdrowia fizycznego, ten rodzaj sportu przyczynia się do łatwego podejmowania decyzji w życiu, zwiększa odwagę, kreatywność i ambicję.

7. Klub Sportowy „Błękitni”, ul.Piłsudskiego 32.

Klub „Błękitni”oferuje zajęcia w sekcji judo dla dzieci w wieku 5-14 lat oraz zapisy dla dorosłych w sekcji Fizol Team.

Judo, poza rozwijaniem sprawności fizycznej, uczy dyscypliny i instynktu obronnego. Sporty walki również stymulują intelekt – zawodnik uczy się koncentracji i aktywuje umysł,co przyczynia się do zdrowego funkcjonowania mózgu. Takie zajęcia uczulają nas w momencie zagrożenia i potęgują samoobronę w sytuacjach dla nas niebezpiecznych.

8. KARATE I SAMOOBRONA.

Hala TOSiR im. Shihana Wiesława Gwizda, ul. Krupnicza 8a.

źródło: www.karatetarnow.pl

Zajęcia karate przeznaczone są dla dzieci i młodzieży w wyznaczonych grupach. Z kolei dla dorosłych przygotowano zajęcia uczące samoobrony. Spotkania odbywają się na hali TOSiR według grafiku podanego w momencie zapisu na stronie.

Karate jak powszechnie wszystkim wiadomo jest sztuką walki, która przywędrowała do nas ze Wschodu a dokładnie z Japonii. To co ją cechuje i wyróżnia to aż kilkaset stylów. Obecnie klasyfikuje się ją w grupie dyscyplin, a jej popularność wzrosła zarówno wśród dzieci jak i dorosłych, gdyż każdy trening karate jest urozmaicony, wpływa na ogólny rozwój i kondycję fizyczną ciała. Podczas aktywności pracują wszystkie grupy mięśni, jak mięśnie głębokie, które są fundamentem całej sylwetki. Osoby praktykujące ten rodzaj spotu zauważają poprawę sprawności układu sercowo-naczyniowego w tym unormowanie ciśnienia, obniżenie ryzyka zawału. Dzięki ćwiczeniom – oddychania i rozciągania poprawia się elastyczność całego ciała. Poza tym zwiększa się siła dynamiczna i statyczna mięśni, a spalanie tkanki tłuszczowej jest pozytywnym “skutkiem ubocznym”. Oprócz tego ta sztuka walki rozwija umiejętność  szybkiej reakcji, poprawia koordynację, myślenie strategiczne, refleks i orientację przestrzenną. Ponadto wpływa korygująco na wady postawy u dzieci,zwiększają u nich pewność siebie, wartość własnej osoby i radzenie sobie w sytuacjach stresowych, takich jak agresja wśród rówieśników.

9. Kręgielnie

  • i8 Bowling & Bilard Club, ul. Traugutta 5A,
  • KWAZAR Bowling Club, ul. Tarnowskich 69,
  • Kręgielnia – A.C.T. Sport Centrum Tenisowe, ul. Wojska Polskiego 12.
źródło: www.i8club.pl

Kręgle stanowią dobrą rozrywkę zarówno dla dzieci (w wieku szkolnym) jak i dorosłych, dlatego warto wybrać się na nie zarówno z grupą przyjaciół jak i całą rodziną. Nasze miasto oferuje kilka miejsc, w których miło spędzisz czas z bliskimi, zrelaksujesz się podczas tej gry. W końcu zdrowa rywalizacja działa motywująco.

Kręgle nie są prostym rodzajem sportu i wymagają dużego skupienia podczas każdorazowego rzutu kuli w stronę kręgli, aby strącić je wszystkie. Aby stać się dobrym zawodnikiem należy potrenować i przede wszystkim skoncentrować się podczas gry,która sama w sobie daje dużo radości i świetnej zabawy. Kręgle jako sport również wymagają od nas siły, zaangażowania mięśni dłoni, ramienia, barku i pleców, a także nóg. Z tego też powodu należy wybierać zawsze taką ciężkość kul, którą jest się w stanie unieść i wyrzucić wzdłuż toru, a której ciężar nie doprowadzi do szybkiej kontuzji czy przeciążenia stawów.

10. Szkoły Tańca (kilka naszych propozycji).

  •  Klasa. Studio tańca. Berger S.M., ul. Kołodzieja 12,
  • Sun Sulsa, ul. Piłsudskiego 32,
  • Studio Tańca – Beauty & Beast Dance Studio, ul. Plac Więźniów KL Auschwitz 33,
  • Szkoła Tańca “eMiKa”, ul. Braci Saków 5,
  • AIDA Studio Tańca, ul. Mickiewicza 7,
  • Agencja Artystyczna SHIVA, ul. Piesza 31,
  • Studio Tańca HONORATA – Tarnów, ul. Słoneczna 37.

Dla miłośników tańca nasze miasto oferuje kilka miejsc, gdzie każdy znajdzie dla siebie coś co lubi. Taniec podobnie jak inne dyscypliny sportowe wzmaga naszą aktywność fizyczną. Wymaga od nas precyzji w powtarzalności i zapamiętaniu wykonywanych ruchów oraz kroków.Aktywuje mięśnie ramion, pleców, bioder, nóg i kształtuje zachowanie poprawnej sylwetki ciała, co jest szczególnie wymagane w tańcach towarzyskich. Dzięki różnym stylom uczymy się i wzbogacamy własną technikę tańca – te umiejętności z pewnością zauważą nasi bliscy podczas imprez rodzinnych i okolicznościowych.Jest to „sport”, w którym odnajdą się zarówno kobiety jak i mężczyźni, starsi oraz najmłodsi. Zaleca się tę formę ruchu również tym, którzy uwielbiają muzykę i chcą poprawić swoją sylwetkę oraz zrzucić zbędne kilogramy – gdyż ta forma aktywnej rekreacji także wzmaga spalanie tkanki tłuszczowej.

 Regularne uprawianie sportu sprzyja utrzymaniu zdrowej i smukłej sylwetki oraz spowalnia procesy starzenia się i co ważne poprawia naszą sprawność fizyczną. Aktywność wiąże się nie tylko ze zdrowiem fizycznym, ale też psychicznym, gdyż obniża poziom stresu, a wydzielające się endorfiny, czyli hormony szczęścia, poprawiają samopoczucie, łagodzą napięcia i zwiększają naszą odporność. Korzyści można by wymieniać w nieskończoność, a wobec różnorodnych możliwości, które oferuje nam Tarnów, nie pozostaje nic innego, jak zachęcić wszystkich do odwiedzania tych miejsc na terenie naszego miasta – bo przecież ruch to samo zdrowie!

Magdalena Stanula